torsdag 14 februari 2013

En lång resa till den vackraste dalen i världen

När jag satt i soffan i förmiddags kom jag att tänka på en film jag såg när jag var liten. Ingen rövare finns i skogen. En film med manus av Astrid Lindgren. Jag hade den på VHS med fyra andra filmer, alltså fem kortfilmer, som jag kollade på ganska mycket. Men jag kunde inte komma på vad de andra filmerna hette. Jag googlade på den första filmen och hittade Allra käraste syster som var min favorit av dessa fem filmer. Det är tydligen en novell som är utgiven i novellsamlingen Nils Karlsson Pyssling.

Här körde jag fast och kunde inte hitta resten av filmerna, så jag pratade med pappa som alltid har koll på sånt här. Vi kom fram till att Gull-Pian var en av filmerna och att det var en film med Björn Gustafson som luffare. Jag googlade vidare och hittade Godnatt, herr luffare! Dessa två ingår i novellsamlingen Kajsa Kavat där jag även hittade Hoppa högst som jag helt hade glömt. Nånting levande åt Lame-Kal är också en kortfilm som jag har sett, men vid nåt annat tillfälle.

 Alla dessa är skrivna av Astrid Lindgren och jag har massa filmer att kolla på nu :)


Bild: http://www.astridlindgren.se/verken/filmerna/allra-karaste-syster

1 kommentar:

  1. TACK! Jag har försökt komma på filmen "allra käraste syster" i flera år efter att bara ha kommit ihåg lite av handlingen! Äntligen!

    SvaraRadera